Våra sälj- och marknadsföringsutbildningar

Telefonförsäljning

Att sälja på inkommande och utgående samtal

 

Utbildningen vänder sig till telefonsäljare, ordermottagare och medarbetare i kundtjänst. Gemensamt för deltagarna är att de arbetar i seriösa företag som vill utveckla sina medarbetare i konsten att sälja per telefon.

Innehåll:

  • Samtalets anatomi och hur du lyckas att få igång dialogen med kund
  • SPUN och andra metodiker som hjälper dig att styra samtalet
  • EFN - så framför du dina få men viktiga argument
  • DISC modellen. Hur du uppfattas av andra och hur du bör anpassa dig till olika kunders olika personprofiler
  • Samtalstratten - en modell för det utgående samtalet
  • Avslutstekniker
  • Invändningshantering

Utöver de säljtekniska innehållet ingår också säljpsykologi i utbildningen. Deltagarna bör därför innan utbildningen upprätta sin egen beteendestilanalys DISC Pusslet - som beskriver deras sälj - / kommunikationsstil.

Beteendestil DISC - analys
Ett verktyg som ger individen ökad självinsikt och förbättrar kommunikationen med andra. Deltagarna får värdefull insikt om hur man kan uppfattas av andra, kunder och kollegor, och hur man kan anpassa sitt beteende till olika kunder beroende på deras profil.

Utbildningen genomförs under två aktiva dagar som varvar teoretiska pass med praktiska övningar.

För att skapa realism och ge deltagarna möjlighet till personlig feedback tränar vi genom rollspel som bandas och därefter spelas upp för analys och återkoppling.

Efter genomförd utbildning har deltagarna ett bättre självförtroende. Man behärskar en samtalsteknik som hjälper till att få igång samtalet och därefter styra det mot målet. Samtalstekniken leder till att samtalen blir kortare och mer koncisa. Deltagarna kommer att lyckas oftare.

Utbildningen anpassas efter kundens önskemål, begär offert.

 

 

   Säljutbildning: Värdeskapande försäljning

 

En säljutbildning som vänder sig till både nya och erfarna säljare som önskar utveckla sig med metodik struktur. Utbildningen genomförs under två intensiva dagar. Teoripass följs av praktiska övningar. Små grupper garanterar hög anpassning till deltagarnas bransch och vardagssituation. Individuell återkoppling.

Innehåll:

  • Säljpsykologi utifrån DISC-modellen
  • Olika kommunikationsstilar och kunders beteende
  • Säljprocessens olika faser - "Gate stages"
  • Säljplanering och förberedelser
  • Effektiv mötesbokning
  • Upplägg och mötesagenda för olika kundmöten
  • Företagspresentationen
  • Behovsanalys med SPUN metodiken
  • Argumentering med EFN metoden
  • Säljarens retorik
  • Avslut och invändningshantering

Deltagarna upprättar innan utbildningen sin egen personliga beteendestilanalys, "Pusslet" som är baserad på DISC modellen. Analysen är ett verktyg som ger  individen självinsikt och tips hur man bättre kommunicerar med olika kunder.

Efter genomförd utbildning behärskar deltagarna samtliga faser av säljprocessen. Man en uppsättning verktyg, beprövade metodiker som effektiviserar säljarbetet.
Med ökat självförtroende kommer du att lyckas oftare!

Pris: 14500 :-/ deltagare inklusive beteendestilanalys DISC (1600 kr)

 

 Ledarskap Försäljningschef

 

Har du förmågan att se in i framtiden? Utbildningen vänder sig till säljchefer och säljledare - både erfarna och nya chefer är välkomna. Det som kännetecknar deltagarna är att man vill bli skickligare, ta till sig nya metodiker och modeller för ett moderna ledarskap. Efter genomförd utbildning har deltagarna både kunskap och verktyg som gör att ledarrollen känns mer bekväm.

Lite om innehåll och upplägg
Din egen ledarstil kartläggs innan utbildningen med "Pusslet DISC" - en personlig beteendestilanalys baserad på W M Marstons DISC modell. Din analys/rapport utgör en del av kursmaterialet under första utbildningsblocket. Efter utbildningen kommer du att kommunicera mycket bättre med dina medarbetare.

Beteendestilar - förutom att du upprättar din egen beteendestilanalys, får du också goda kunskaper om andra människors olika beteenden utifrån W M Marstons teori. Dels hur du kan uppfattas av andra och hur du genom ett anpassat beteende kan förbättra din kommunikation med andra personligheter.

Situationsanpassat ledarskap - Ibland ska du agera Instruktör, en annan situation kräver att du Coachar och stöttar medarbetaren. I andra situationer kanske det passar bättre att agera Bollplank eller att fullt ut Delegera. Lär dig att situationsanpassa ditt ledarskap och du kommer att lyckas bättre!

Att coacha med feedback kräver dels att du har kunskap om hur man genomför sambesök och samlyssning, men också att du besitter förmågan att ge feedback på ett bra sätt.

SPUN - tekniken är den modell vi rekommenderar för all typ av B2B försäljning. Behovsanalysen är en av säljarens viktigaste och svåraste nyckelarbetsuppgifter. Din uppgift är att säkerställa att dina medarbetare behärskar tekniken. Vi ser till att du kan SPUN.

Målstyrning - hur gör man i praktiken? Du får både verktyg och färdighet i konsten att bygga individuella mål och hur du jobbar med målstyrning av dina medarbetare.

Retorik för ledare - med hjälp Retorikkurvan, Ciceromodellen och andra tillämpbara verktyg kommer du att bli en mästare i konsten att övertyga - både kunder och medarbetare.

Andra ämnen:

  • Rekryteringsprocessen
  • Utvecklingssamtalet
  • Konflikthantering
  • Motivationsteorier
  • Hur stress och press fungerar

Utbildningen genomförs under två sammankomster á 2 dagar på kursgård. Antal deltagarna hålls nere för att man ska få mycket utrymme för individuella frågeställningar.

Mellan utbildningsblocken genomför deltagarna hemuppgifter/projektarbeten som följs upp. Dessa uppgifter stäms av innan utbildningen och integreras med rollen på företaget.

Under utbildningens genomförande och 6 månader därefter har deltagarna fri tillgång till kursledaren för konsultation och rådgivning.

Pris: 28.000:-/deltagare inklusive personlig beteendestilanalys "Pusslet"

 

  Key Account Manager (KAM)

    Strategisk försäljning 

 

En utbildning för dig med ambitionen att ta säljyrket ytterligare ett steg. Som Key Account Manager ansvarar du för företagets viktigaste nyckelkunder och/eller kundsegment. Det är du som ska utveckla affärsrelationerna mellan det egna företaget och kunderna.

Vår utbildning tar fasta på följande frågeställningar:

  • Rollen som KAM
  • Vad ska kartläggas? Och hur gör man?
  • Olika roller hos kunden: Beslutfattare, Användare, Inköpare, Key man ....?
  • Hur samlar och kartlägger jag informationen?
  • Hur utvecklar jag kundplaner på kort och lång sikt?
  • Hur kan jag bredda kontaktytorna med kundföretaget?
  • Hur kan jag anpassa mitt sätt att kommunicera till olika personligheter?

Svaren på ovanstående frågor får du under två aktiva dagar som varvar teoripass med övningar.

Du får dessutom praktiska verktyg och modeller som hjälper dig att utveckla kundplaner på kort och lång sikt.

  • Taktisk Affärsplan
  • Strategisk Affärsanalys
  • DISK profil
  • SPUN metodik

Efter genomförd utbildning har du tagit ett nytt steg i din säljkarriär.

Kurslitteratur: Key Account Management - Peter Cheverton

Pris: 14.500 kr inkl personlig beteendestilanalys "Pusslet DISK"